Hvordan bli lagt merke til

Det er ikke til å legge skjul på at det å bli lagt merke til og siden berømt er en meget vanskelig oppgave, og det kreves mye pågangsmot, talent og teft. Med tiden blir det heller ikke færre band og artister som prøver å slå gjennom, og konkurransen er hard. Takket være internettet har det imidlertid blitt mye enklere for grupper å markedsføre seg selv, og mange gjør stor stas ut av å lage sider på Facebook og andre sosiale medier hvor de kan invitere folk til neste konsert.

Å skille seg ut

Sosiale medier er et godt sted å begynne, men det hjelper også å finne måter å skille seg ut i mengden på. Noen velger å gjøre store numre ut av kostymer og rekvisitter de benytter seg av live, hvilket kan trigge nysgjerrighet hos nye lyttere. Vær aktiv på nett og post musikk, innlegg og bilder av bandets aktivitet. Det gjelder å sette seg selv i publikumets sko og spørre seg selv: hva ville fått oss selv til å bli interessert i å sjekke ut hva nye ukjente grupper har å by på?

Med så mange andre som prøver å nå drømmene sine, resulterer det i at folk bombarderes med forespørsler om band de skal like eller konserter de skal delta på. Enkelte grupper blir store fordi et av medlemmene er et kjent navn. Det er ikke feil å melde seg på talentkonkurranser, enten for hele grupper eller enkeltpersoner, og gjøre seg mer kjent på denne måten. Noen band har oppnådd kommersiell suksess fordi vokalisten ble lagt merke til gjennom Idol, Norske Talenter eller andre tevlinger.

Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort å komme seg langt i slike konkurranser, men hvis sjansen dukker opp er det en mulighet. Ellers er gamle metoder langt ifra oppbrukte, og plakater med bandlogo og dato for neste konsert henges fremdeles opp i bysentra og andre steder. Dette er verdt å huske på.